Contactgegevens School

BuSO Mariadal
Klein Overlaar 3
3320 Hoegaarden

Tel: 016 - 76 75 21

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Opvoedingsproject

Het Buitengewoon Secundair Onderwijs (BuSO) Mariadal Hoegaarden is een school voor opleidingsvorm 3. Omdat we als school de totale ontwikkeling van onze leerlingen vooropstellen vinden we het belangrijk om niet enkel aandacht te besteden aan de kennisoverdracht, maar ook aan de sociale en relationele ontwikkeling. Dit alles in een christelijke sfeer.

Binnen het BuSO komen we tegemoet aan de specifieke noden van elke leerling. In het buitengewoon onderwijs vormt de handelingsplanning immers de basis van het orthopedagogisch handelen. Het adequaat afstemmen van het opvoedings- en onderwijsaanbod op de mogelijkheden van de leerling gebeurt hier via het cyclisch proces van handelingsplannen.

Het handelingsplan geeft weer hoe ons multidisciplinair teamwerk wordt gepland en hoe onze sociale, psychologische, medische en paramedische hulpverlening wordt geïntegreerd in het opvoedings- en onderwijsaanbod.

Naast deze interne geïntegreerde zorgbenadering streeft onze school een goede verstandhouding en samenwerking na met het gezin of de thuisomgeving van de leerling. Ook is samenwerking met het netwerk van hulpverleningsinstanties in de regio onontbeerlijk, zoals MPI Ave Regina, MPI Ter Bank, thuisbegeleidingsdiensten,.... Het CLB vervult daarbij een verbindingsfunctie.

We vinden het belangrijk dat we als school een orthopedagogisch klimaat creëren waarin leerlingen zich goed voelen. De leerlingen dienen een positief en realistisch beeld te krijgen van hun mogelijkheden en beperkingen. Daardoor leren ze hun bekwaamheden te uiten, op zichzelf te vertrouwen en zich gewaardeerd te voelen. Dit veronderstelt een veilig klimaat, waarin het welbevinden van de leerlingen centraal staat en waarin voldoende succesbeleving is ingebouwd. Daarom moeten de geselecteerde ontwikkelingsdoelen haalbaar en realistisch zijn.

Om dit alles te realiseren investeren we in het opbouwen van een goede relatie tussen leerling en leerkracht.